Z pohledu samotných letišť je schopnost odborného a pokud možno také rychlého odtažení nepohyblivých strojů velmi důležitá.
Každé takovéto letadlo totiž zpravidla výrazně omezuje ostatní
letový provoz a v některych případech,
pokud například není k dispozici alternativní vzletová a přistávací dráha může dokonce „zneschopnit“ celé letiště.
Základní pravidla pro operace DAR jsou tak zakotvena i v mezinárodních
předpisech, konkrétně v ICAO Annex 14, hlava 9.3, kde se mimo jiné píše, že každé letiště musí mít zpracovaný plán pro odstraňování nepohyblivých letadel,
který musí vycházet z vlastností letadel, jejichž provoz lze na daném letišti očekávat a že musí být k dispozici seznam vybavení a také personálu vyškoleného pro DAR.
Ne každé letiště si může dovolit držet schopnost realizace veškerých operací DAR vlastními prostředky, proto je nutná spolupráce mezi jednotlivými letišti.
Spolupráci při výcviku i realizaci operací DAR se věnují také česká letiště.
DAR TÝM LETIŠTĚ OSTRAVA
Systém operací DAR se na letišti Leoše Janáčka v Ostravě začal vytvářet v roce 2009, kdy jednotka HZS letiště obdržela první kontejner s vybavením pro zvedaní letadel pomocí nafukovacích nízkotlakých vaků, speciálních prostředků pro kotvení a tažení letadel. Součástí kontejneru je také speciální zařízení pro zvedání letadla pomocí jeřábové techniky.
V roce 2011 byla jednotka dovybavena druhým kontejnerem s vysokotlakými zvedacími vaky a speciálním podvozkem umožňující manipulaci s letadlem bez funkčního příďového podvozku.
V roce 2012 vznikl při jednotce HZS letiště 12ti členný vyprošťovací tým, který prošel speciálním výcvikem.
Tým je pro operace DAR vybaven prostředky nizozemského výrobce (RESQTEC), který si Letiště Ostrava vybral jako své prezentační centrum, kde svým dalším zájemcům ukazuje v praxi své produkty.
Od roku 2013 Ostravské letiště a jeho tým oficiálně představuje jako své výcvikové středisko a pořádá tam pravidelné výcvikové kurzy a specializované workshopy.
Obrovským přínosem je bezesporu také vyřazený letoun Boeing 737-300, na němž může praktický výcvik probíhá.
SPECIFIKACE VYBAVENÍ:
3 sady nízkotlakých nafukovacích vaků
- každá s nosností 43 tun a výškou zdvihu 4m
Zvedací ráhna s popruhy pro zvedání letadel do hmotnosti 42 tun
2 sady vysokotlakých vaků
- každá s nosností 30 tun a výškou zdvihu 4,5m
Prostředky pro kotvení a tažení letadel
Speciální trailer s otočnou nástavbou umožňující tahat příď letounu a manipulovat tak s letadlem bez příďového podvozku
Prostředky na zpevnění terénu a stavbu provizorních cest
- Strukturované desky Q-mat - s nosností 220 tun/m2
Se současným vybavením může DAR tým LO zvednout letadlo do hmotnosti 120 000kg.
Ne každé letiště si může dovolit držet schopnost realizace veškerých operaci DAR vlastnimi prostředky. Společnym usilim několika specializovaných týmů a sdílenim vyprošťovací techniky lze docílit vyproštění jakéhokoliv letadla.
V tomto směru Letiště Ostrava spolupracuje s DAR týmem Letiště Václava Havla v Praze. Kdy 2x ročně pořádají společná cvičení.
Programming Core Trade s.r.o. | Product by CoreWEB © 2011 | Všechna práva vyhrazena | HTML | CSS | SEO | Mapa stránek